Når du har startet en webshop (netbutik), er du i princippet kommet i gang med e-handel. Efter en vis tid vil du konstatere, at der er en meget stor forskel på antallet af gæster på din webshop og antallet af ordrer. Normalt betegner man procentsatsen som konverteringsraten.
Har du 100 besøgende om dagen og fem ordrer, er din konverteringsrate på 5%. Det er jo ganske simpelt ( i øvrigt er en konverteringsrate på 5% faktisk ganske godt). Efterhånden som du bliver mere kendt, vil din trafik på shoppen stige, og du vil med stor sikkerhed opleve, at salget ikke stiger proportionelt med antallet af gæster.
E-handel er en videnskab
Lad os forestille os, at du har i gennemsnit 1.000 besøgende om dagen, og at du har en (ret normal) konverteringsrate på 2,5%. Det er så 25 ordrer om dagen. Lad os sige, at du i snit tjener 75 kr. pr. ordre.
Forestil dig nu, at du kan hæve din konverteringsrate til 3% – altså bare et halvt procentpoint. Det vil betyde fem ordrer mere om dagen – eller 375 kr. mere i indtjening pr. dag. Det er da interessant, ikke?
At øge den er en af de mange ting, der for mange e-købmænd er en videnskab, men det er en videnskab, du kan lære i for eksempel Benjamin Gundgaards geniale bog om e-handel: “Sælg mere på nettet”
“Sælg mere på nettet”
Der er tale om en ebog, der købes online til 995 kr., og bogen er varmt anbefalet af meget kendte købmænd som for eksempel Lars Larsen fra Jysk m.fl.
Også rejsebranchen er vilde med bogen, for her er kampen om kunderne intens, og det har enorm betydning, om en gæst på hjemmesiden køber eller ej. Et rigtig godt eksempel på en hjemmeside, hvor der er arbejdet intenst med at gøre det så nemt som muligt at købe, er rejsepriser.dk – for eksempel deres side om flybilletter til Barcelona: http://www.rejsepriser.dk/flybilletter/spanien/barcelona/
Det er tydeligt, at der her er gjort alt, for at det skal være overskueligt og nemt for kunderne at handle. Og mon ikke de har udbytte af det arbejde?
Hvad gør du for at konverteringsoptimere?